. Ma Márk napja van.
A követési távolságról - Avagy hogyan kerüljük el az utoléréses baleseteket?
2017-05-17 20:53:47
A követési távolságról - Avagy hogyan kerüljük el az utoléréses baleseteket?

A követési távolságról - Avagy hogyan kerüljük el az utoléréses baleseteket?

A KRESZ 27. § (1) bekezdése szerint járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött - ennek hirtelen fékezése esetében is - meg lehessen állni.

 

A megfelelő követési távolság betartása tehát azt a cél szolgálja, hogy az előttünk haladó jármű vészfékezése esetén se következzen be ütközés. Ez a járművek sebességétől, az útviszonyoktól és a vezető reakcióidejétől is függ. Ahhoz, hogy észleljük, hogy cselekednünk kell, majd elvégezzük a szükséges cselekvéssort, biztonságosan 2 másodpercre van szükségünk.

 

Ez 130km/h-ás sebességnél 72 méter megtételére elegendő, míg 90 km/h-nál 50 métert halad a jármű. A követési távolságot tehát az egyéb körülmények alapján ezen értékek körül célszerű megválasztani.

 

Nem szabad elfelejtenünk, hogy vezetés közben figyelmünk megoszlik, illetve pihentségünk mértéke is befolyásolja reakcióidőnket. Nagyon fontos, hogy ha bármilyen gyógyszert szedünk, ellenőrizzük, hatással van-e a járművezetési képességeinkre, hiszen a gyógyszerek leggyakrabban éppen a reakcióidőt növelik. Hasznos és érdekes kísérlet lehet, ha az interneten elérhető tesztek segítségével kipróbáljuk saját reakcióidőnket.

 

Látni fogjuk, hogy más eredményt kapunk akkor, ha közben figyelmünket meg kell osztanunk, ahogyan ez a vezetésnél is történik.

 

Az egyes járműveknek nem csak a gyorsulása, de fékútja között is nagy eltérések vannak. A jármű műszaki állapota például komolyan befolyásolja, hogy milyen gyorsan tudunk megállni. A kerék gyári műszaki adatain túl az elhasználódásának fokát is figyelembe kell vennünk. A gumiköpenynek a vásárláskor is ellenőrizhető, nedves tapadásra vonatkozó adata például olyan lényeges paraméternek minősül, ami a használat során számottevő hatást gyakorol a közúti biztonságra. 60 km/h-ról fékezve akár 18 méteres különbség is lehet az egyes gumiabroncsok fékútjai között, ami bizony nem elhanyagolható mérték.

 

Az előírások szerint 1,6 millimétert el nem érő profilmélységű gumiabronccsal már nem közlekedhetünk, de jó ha tudjuk, hogy a tesztek alapján a 3-4 mm-es profilmélység a gumicsere javasolt határa, mert ezen mélység alatt csökken igazán drasztikusan annak hatékonysága.

 

Bár ma már nem ritka, hogy a járműgyártók fejlesztéseinek köszönhetően ún. adaptive criuse control rendszerek segítsék a jármű vezetőjét az optimális követési távolság megtartásában. A gumik, kerekek, illetve a fékberendezés indulás előtti ellenőrzése a jármű vezetőjének feladata.

 

A KRESZ követési távolságra vonatkozó szabályára tekintettel a ráfutásos vagy utoléréses balesetek túlnyomó többségénél a hátulról érkező jármű felelőssége állapítható meg. Kivételt képezhet, amennyiben megkezdett előzés esetén az elöl haladó jármű szabálytalansága miatt ütköznek a gépkocsik, vagy az első jármű szabálytalan sávváltása következtében kerül a hátulról érkező jármű elé.

 

dr. Gombolai Éva

Forrás: DAS

További híreink
Nehogy tragikus hős legyen
Míg a kérdésén gondolkodtam, „Hogy bírod lelkileg ezt a sok valóságot a fejedben?”, ő már válaszolt is: „Ha engem kérdezel, én fáradt vagyok a félelemtől” – Bruck András ...
2024-04-21 10:22:54, Hírek, Színes Bővebben
Állami revizorok ellenőrzik titokban a betegeket a kórházakban
Az orvosok és az egészségügyi szakdolgozók munkáját és kórházi jelenlétét mostantól váratlanul ellenőrizhetik, a hét akármelyik napján, minden napszakban. Az Országos Kór...
2024-04-21 10:22:52, Hírek, Színes Bővebben
Havas Henrik építené Gattyán György médiabirodalmát
A politikusok korrupciós ügyeit és a gazdasági szereplők visszaéléseit szeretné felgöngyölíteni oknyomozó csapatával Havas Henrik. A legendás televíziós szakember a napok...
2024-04-18 17:49:41, Hírek, Színes Bővebben

Hozzászólások

Még nem érkezett be hozzászászólás! Legyen ön az első!

Hozzászólás beküldéséhez kérjük lépjen be vagy regisztráljon!
Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Épp csak a kegyelmi botrányról és a kormánytagokat érintő korrupciós bűnügyről nem volt szó – reagált Magyar P...
Bővebben >>